Demoplattform (Ej Kundinlogg)



Felaktiga uppgifter!
Kontakta oss på 0155-28 50 20
Misslyckad inloggning
Vi ser att du försöker logga in. Det finns två möjliga orsaker till att detta inte fungerar.
1/ Om du redan är kund till oss så beror detta på att du valt fel inloggningssida. Er CRM-ansvarig har länken till din inloggningssida.
2/ Om du vill logga in som gäst så är du på rätt sida men dina inloggningsuppgifter är felaktiga eller så har ditt testkonto upphört. Kontakta oss på CRM Portalen så hjälper vi dig, ring 0155-28 50 20 eller via e-post till din kontaktperson hos oss.

Följ oss på vår blogg.


 

Ny samarbetspartner

Vi är glada att få välkomna IT-stöd Skaraborg AB som ny samarbetspartner!

IT-stöd kommer marknadsföra Cirrus CRM till sina kunder och utveckla integrationer till Cirrus från dem affärssystem IT-stöd levererar. Tillsammans kan vi erbjuda våra kunder ett kraftfullt CRM-verktyg fyllt med värdefull försäljningshistorik direkt från affärssystemet.

Startskottet på vårt samarbete var ett integrationsarbete där CRM Portalen och IT-stöd hjälpte vår gemensamma kund att integrera affärssystemet Winbas med Cirrus. Läs mer om arbetet på IT-stöds hemsida här

Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete och att få hjälpa ännu fler företag att effektivisera sitt säljarbete!






 

16 okt 2017


Skrivet av
Frida Bredberg

Kategori
Sälj & Marknad

Så får du ut mer av ditt CRM

Hur får man ut maximal nytta av sitt CRM egentligen?

Det är en fråga vi tycker alla företag borde ställa sig!
Vi har samlat några tips som återkommande dyker upp som viktiga nycklar i lyckade CRM-arbeten.
Tipsen kan du använda oavsett om du redan har ett CRM, funderar på att byta eller skaffa ditt första!

Klicka på bilden nedan för att ta del av materialet:


 

8 sep 2017


Skrivet av
Anders Widelius

Kategori
Sälj & Marknad
Tips i Cirrus

8 fallgropar!

 

Om du går och funderar på att skaffa ett CRM eller byta ut ert befintliga så vill jag rekommendera alla att läsa inlägget om ”8 fallgropar att undvika i samband med att man väljer ett CRM”. Artikeln är skriven av Patrik Nordqvist som driver sidan Försäljningschefen.se. Här kan du läsa inlägget (extern sida).

Alla företag har olika behov och mål med vad man vill uppnå med ett CRM. Därför finns mängder av olika alternativ på marknaden och inget CRM passar alla behov och kunder. Ta därför med dessa punkter när du ska välja både CRM-leverantör och CRM-system nästa gång. 

Till Patrik Nordkvists genomtänkta lista över ”8 fallgropar” vill jag gärna komplettera med ytterligare en punkt. Låt det inte bli tråkigt, fult och trist. Är det CRM system ni tittar på roligt och hur lockar det säljaren till att verkligen använda systemet? Dagens och morgondagens säljare nöjer sig inte med ett CRM som ser ut som Excel och som inte uppmuntrar säljaren i det vardagliga säljarbetet. Kanske faller detta in i andra punkten i Nordkvist 8-punktslista men tycker jag att frågan är så viktig att den är värd en egen punkt. Sedan är ju 9 mer än 8… :-)

 

 
 

GDPR

Den 25 maj 2018 kommer en ny EU-förordning att börja gälla och den kommer att påverka ert företag/organisation. Aldrig tidigare har det varit viktigare med god struktur i hanteringen av personuppgifter. Den nya förordningen kommer att ersätta PuL och kallas i dagligt tal för GDPR (General Data Protection Regulation). Dataskyddsförordningen på svenska. En gemensam lag för hela EU som ska stärka individens rätt till data kopplad till sig som person. Det är inte en ny variant av PuL utan ett helt nytt synsätt på hanteringen av personuppgifter. Eftersom det kommer att vara samma regler i hela EU blir det också enklare för alla leverantörer som har kunder spridda i många EU-länder.

Du har säkert redan sprungit på uttrycket i din organisation och ett flertal företag har kommit långt i sin anpassning för att uppfylla villkoren i EU-förordningen. Då har du också redan hört att det kan komma att dömas ut stränga straff till företag som inte uppfyller GDPR, upp till 4 % av koncernens globala omsättning eller 20 miljoner Euro!

Alla som på något sätt handskas med personuppgifter kommer att bli berörda. En personuppgift kan vara ett namn, en adress, en e-postadress eller ett mobiltelefonnummer. Som du inser så har ni den typen av information inom er organisation. Allt är inte helt klart men som det ser ut så spelar det ingen roll om informationen finns lagrad i ett affärssystem, på ett papper, i ett CRM eller hos någon av era partners/underleverantörer.

Bara för att det kommer en ny lag så behöver det inte nödvändigtvis innebära att man måste vända upp och ner på hela företaget MEN alla företag, organisationer, offentlig förvaltning och föreningar är skyldiga att följa lagen. Det finns därför inga genvägar och alla kommer att behöva agera och i vissa fall göra ganska stora förändringar i det sätt man handskas med personuppgifter

I de fall man har god struktur och en tydlig strategi i hur man handskas med personuppgifter så blir arbetet enklare. Cirrus CRM är ett bra exempel på hur man kan lagra personuppgifter på ett strukturerat sätt och där vi med hjälp av funktioner i Cirrus kan göra arbetet enklare. Om man däremot lagrar personuppgifter spritt i mängder av officedokument, andra diverse lokalt lagrade filer, utskrivna adressetiketter och anteckningsblock så kan det bli en stor utmaning att anpassa sig till den nya lagen. Man måste också ha koll på alla företag/leverantörer utanför din organisation som har tillgång till er organisations lagrade personuppgifter. Det kan till exempel vara underleverantörer som hjälper till att skicka ut epost, paket, trycka marknadsmaterial eller som utför andra typer av tjänster.

Vi på CRM Portalen kommer under hösten 2017 att erbjuda ett antal tillfällen till workshops. Pass där vi informerar om GDPR och där vi gemensamt går igenom saker som våra kunder behöver känna till vad gäller lagring av personuppgifter i ett CRM system. Vi återkommer med datum efter semesterperioden. Vi vill också informera om att vi under en tid arbetat med vårt eget GDPR-arbete. Vi håller på och implementerar vissa justeringar som gör så att Cirrus som CRM och vi som företag uppfyller GDPR-förordningen.

Till sist, aldrig tidigare har det varit viktigare med god struktur i hanteringen av personuppgifter. Vi berättar gärna mer om hur Cirrus CRM kan göra GDPR-anpassningar enklare. Klicka här för att ta kontakt med CRM Portalen.

 

Denna information och text syftar inte till, och gör inte anspråk på att ge någon total bild av kommande EU-förordning eller till att vara en officiell instruktion kring hur man ska förhålla sig till GDPR. Det är upp till varje organisation att själv skaffa sig denna kompetens och insikt. Läs gärna mer på Datainspektionens sida via denna länk.


 

8 jun 2017


Skrivet av
Anders Widelius

Kategori
Sälj & Marknad

Kan bäst själv! (eller?)

 

Även elitidrottsmän- och kvinnor har varit barn en gång i tiden. I en viss ålder hördes "Kan själv". När dessa barn växer upp och till slut tar klivet in i livet som elitidrottsman så hör man aldrig "kan själv" längre.

De som tränar på elitnivå med målet att nå den absoluta toppen har alla ett team bakom som coachar, ger råd och nödvändiga tips. Vi andra som motionerar och tränar mer för vardagsbehov vet hur effektiv träningen kan bli med en Personlig Tränare, en så kallad PT.

För att nå toppen måste vi göra ett antal saker i rätt takt och i rätt ordning. Då är både en duktig PT och en träningscoach naturliga ingredienser, i alla fall om du vill lyckas bättre än dina konkurrenter.

När du väljer Cirrus CRM från CRM Portalen så blir vår projektledare er PT inom CRM. En person som hjälper er att konfigurera och fylla ert CRM med just de saker som ni behöver för att göra ett bra jobb ännu bättre. Med lång och bred erfarenhet från tidigare CRM implementationer undviker vi tillsammans att springa fel i skogen, att skada oss och hitta de motivatorer som vi behöver för att sätta personligt rekord i nästa lopp. För visst vill vi springa om våra konkurrenter och korsa mållinjen först av alla!?

Vi vill att du ska bli så bra och så framgångsrik att du vinner alla stora motionslopp. När det händer är det dags att ta ytterligare ett steg och komma över mållinjen före ”de stora spelarna" under de största tävlingarna och på den stora arenan. På CRM Portalen hjälper vi dig på vägen.

Genom att förbättra vår förmåga, kunskap och vårt beteende kan vi alla öka våra prestationer och bli den bäste bland de bästa. I Cirrus Sales Training Academy hjälper vi de företag som siktar högt att höja kunskapsnivån inom hela säljteamet till en helt ny nivå. För så tänker vi, sitt aldrig nöjd, ta nästa steg och våga gå på de stora tävlingarna med de stora prispengarna. Ett arbete man sällan klarar av att göra själv. Man behöver omge sig av duktiga människor, tränare och PT:s.

CRM Portalen är ett företag som är fyllt av duktiga medarbetare som brinner för att hjälpa duktiga säljare och framgångsrika företag att ta sig över mållinjen långt före sina konkurrenter. Låt oss få bli din PT och elittränare inom försäljning och låt oss visa hur Cirrus kan vara med och skapa skillnad!

Om du är nyfiken och vill veta mer om hur vi hjälper företag att få mer nytta ut ur sitt CRM och hur vi hjälper företag att utveckla sitt säljteam så finns vi inte längre bort än några få klick. Klick nr ett är här! :-)


 


 

31 maj 2017


Skrivet av
Frida Bredberg

Kategori
Sälj & Marknad

Trippel-A för femte året i rad

Så härligt att väggen växer med nya certifikat varje år!



CRM Portalen har för femte året i rad uppnått högsta rating med både AAA från Soliditet/Bisnode och UC Guldsigill för 2017.

För att få AAA krävs det bland annat att företaget omsätter över 2 miljoner, har varit verksamt i över 10 år och har nyckeltal som är väsentligt över branschens genomsnitt. UC Guldsigill innebär absolut lägsta risk för obestånd. CRM Portalen bedöms ha högsta kreditvärdighet och mer än 99,76% sannolikhet för fortsatt överlevnad.

Certifikaten ger en stor trygghet för våra kunder att vi är en stark och stabil partner att göra långsiktiga affärer med.

Och det är vi såklart mycket stolta över!

 

30 maj 2017


Skrivet av
Anders Widelius

Kategori
Sälj & Marknad

3 snabba!

Enligt en studie som ett stort amerikanskt marknadskommunikationsbolag* gjort bland 4000 företag (där alla är verksamma inom B2B-försäljning) upplever företagen ett antal problem med deras CRM-investering:

1.Det valda CRM:et blir inte använt

2.Det krävs mycket manuell datainmatning

3.Användarna saknar koppling till andra system

Vi brinner för försäljning och vill inget annat än att alla våra kunder ska få maximal nytta när de väljer Cirrus CRM från CRM Portalen. Utan att ta i på ett osvenskt sätt så påstår jag att vi vet ganska väl vad som krävs för att lyckas i sin implementation av ett CRM. Ovanstående tre punkter har sedan länge haft stor plats i våra implementationsprocesser.

1. Ett system som inte blir använt kommer aldrig att kunna skapa skillnad. För det är skillnad som du vill åt. Om allt blir som det var innan så blir CRM:et inget annat än en kostnad. Genom att implementera era dagliga rutiner som annars sköts via Excel är ett av många sätt. Vi tror också på det roliga, därför använder vi tekniker som Gamification för att göra det ännu roligare att använda sitt CRM. Vår projektledare hjälper er att hitta de tekniker och de funktioner som passar bäst i er verksamhet.

2. Med Cirrus kan vi minimera datainmatningen till ett minimum och lägger ner mycket tid på att undvika VM i musklick. Vi har en bra integration till UC/Alla Bolag som skapar nya kundkort åt dig, Cirrus kan lyfta in data från våra kunders affärssystem och vi har designat Cirrus för att minimera behovet av att manuellt mata in data. Personligen använder jag gärna dikteringsfunktionen på min mobil och kan via den prata in meddelanden in i Cirrus. Vår projektledare hjälper er att minimera datainmatningen i samband med ert uppstartsprojekt.

3. Klart att ert CRM ska kopplas ihop med andra system. Om (!) försäljning är affärskritiskt ;-) i er verksamhet så ska självklart Cirrus CRM integreras till andra affärskritiska system. Det kan vara MS Outlook, ert affärssystem, ett servicesystem eller liknande. Undersökningen jag refererar till kommer från *Hubspot och en koppling mellan Hubspot och Cirrus är ett av många integrationsprojekt som vi jobbar med under 2017. Vår projektledare kommer arbeta tillsammans för er för att inventera vilka system som bör sitta ihop med Cirrus CRM.

Det är lätt att tro att en inloggningssida till något som har namnet ”CRM” är lösningen på en hel massa önskemål. Precis som vi känner till sedan tidigare, när vi ska skapa förändring till något bättre så måste vi anstränga oss och en förändring måste till. Det gäller när du ska välja CRM och det gäller när du ska implementera ett CRM. Lika sant i stora som små bolag. Vi har kunskap och resurser som hjälper dig med detta arbete. Det är minst lika viktigt som att alla knappar och funktioner finns på plats. När vi gör detta rätt och tillsammans så kommer ovanstående punkter aldrig att bli till ett bekymmer.

Slå gärna en signal så berättar vi mer! Du kan också trycka här.


Läs gärna mer om hur vi kan bli din PT och din coach inom CRM och ännu bättre försäljning.


 

3 maj 2017


Skrivet av
Frida Bredberg

Kategori
Sälj & Marknad
Tips i Cirrus

Upplev Cirrus analyser

En mycket viktig och uppskattad del av Cirrus är våra olika analysverktyg.
Här kan ni mäta ert arbete på flera olika sätt för att se till att ni gör rätt saker, med rätt kunder.

 

Det är först när vi vet hur vi jobbar som vi kan identifiera förbättringsmöjligheter, skapa beslutsunderlag och nya målsättningar i arbetet mot ett förbättrat resultat. 

Men, att få fram statistik som kan användas för vidareutveckling är ofta svårt och framförallt väldigt tidsödande. Företag söker sig mer och mer till kompetenta verktyg som kan hjälpa till att förse dem med värdefull information. Därför har vi lagt stort fokus på att göra statistiken lättåtkomligt, enkel att förstå och tilltalade grafiskt i Cirrus. 

Med hjälp av Cirrus blir besöksrapporter, tidkrävande sammanställningar, krångliga Exceldokument och svåråtkomlig försäljningsdata historia. I systemets olika analysverktyg kan du enkelt och utan krångel kan se allt från enskilda order och lönsamma kundtyper till vem som träffat flest A-kunder eller har högst värde på sina affärer.

I tuff konkurrens gäller det att vara den som är bäst, och vad kan då vara viktigare än att ha full koll på vårt arbete med våra kunder?

Vill du veta mer om hur Cirrus kan bespara er tid och förse er med relevant statistik?

Klicka här och fyll i dina uppgifter, eller ring oss på 0155-285020 så berättar vi mer!


 

5 apr 2017


Skrivet av
Frida Bredberg

Kategori
Sälj & Marknad

Ökad säljproduktivitet

Du som redan träffat oss på CRM Portalen vet att vi pratar lika mycket (oftast mer) säljmetodik och målsättning som system vid vårt första möte. I vår dagliga kontakt med så väl nya som befintliga kunder ser vi att fler och fler intresserar sig för säljmetodiken och dem effektiva arbetssätt de kan uppnå med hjälp av CRM-systemet.



Den ökande ROI:n talar sitt tydliga språk att CRM idag är så mycket mer än ett kundregister.
CRM idag är en viktig del i ett framåtsträvande företags säljstrategi.

En undersökning från slutet på 2015 säger att över 50% av toppresterande företag väljer att investera i CRM som sitt verktyg för att uppnå ett effektivare säljarbete. Detta enligt en undersökning genomförd av Forbes Insights/Brainshark. 

Vi vet med över 15 års erfarenhet i branschen hur viktigt det är att tidigt involvera systemet i företagets säljstrategi. Smarta funktioner är självklart viktigt, men utan en genomtänkt strategi i hur CRM-systemet ska stödja säljet når man sällan ett förbättrat resultat.

Läs gärna mer om vår säljmetodik Cirrus Way här.

Det är först när användarens insats för att nå målen och systemets smarta funktioner samarbetar som vi uppnår en ökad försäljning. Därför tycker vi att det är minst lika viktigt att prata säljmetodik som system när vi träffar nya och befintliga kunder!

Har du ännu inte upplevt Cirrus CRM?

Kontakta oss här eller ring oss på 0155-28 50 20 så pratar vi mer om hur Cirrus kan hjälpa er att öka försäljningen


 

Summering Cirrus nyheter under 2016, del 2

Vi har nått början på 2017 och har många spännande saker som väntar. Men, vi kan inte låta bli att blicka tillbaka på ett fantastiskt och händelserikt 2016 som nu ligger bakom oss. Intresset för Cirrus CRM och Cirrus Way växer, antalet användare i Cirrus växer, våra kunder växer och därmed har såklart också Cirrus växt.

Det är vårt mål att erbjuda marknadens främsta CRM-lösning och därför lägger vi stor vikt vid att vidareutveckla och förbättra Cirrus CRM varje dag.

Vi brinner för att förbättra vårt verktyg och arbetssätt som hjälper företag att vara mer effektiva i sitt sälj för att uppnå en ökad försäljning. Att få leverera mer än ”bara” ett system är fantastiskt kul och en viktig del av vår verksamhet. Tillsammans med ett modernt, lättarbetat, komplett CRM och en inbyggd säljmetodik uppnår vi nya höjder i vad CRM ger tillbaka säljmässigt i ett bolag. Utan att rubba säljares motivation och utan att addera onödig administration.

Under året som gått har Cirrus begåvats med allt från små förbättringar till nya funktioner och moduler som stödjer Cirrus metodik och vårt tänk.

Här kommer del 2 i vår summering av de större lanseringar och förbättringar som kommit under året. 


Cirrus Display

Med Cirrus Display har vi skapat marknadens snyggaste Sälj-TV! Ett stilrent, snyggt och bra verktyg för att få alla på företaget engagerade i säljarbetet med enkla medel.

Cirrus Display presenterar topplistor och dagsfärsk info om företaget försäljning, trender eller aktiviteter. Paketerat och presenterat på ett tilltalande sätt som motiverar varje medarbetare på kontoret att hamna i topp. Cirrus Display kan även skräddarsys och anpassas för varje företags unika behov.

Läs mer om Cirrus DisplayHÄR, eller kontakta oss så får du se ett exempel


Kontrollpanelen

För att få maximal nytta av Cirrus krävs ofta att man konfigurerar och ställer in Cirrus på bästa tänkbara sätt.

Därför ville vi göra det enklare än någonsin att hantera dessa inställningar. Kontrollpanelen är en samlingsplats för hantering av konton samt olika inställningar och kodningar. Kontrollpanelen fick också en modern och tydlig layout på all hantering för att underlätta hanteringen.

Kontrollpanelen lanserades under början på 2016 till alla våra kunder, helt kostnadsfritt!


Säljprojektanalys

I den nya analysen öppnades nya möjligheter att se ännu närmare på arbetet med säljprojekt och affärsmöjligheter.

Syftet med säljprojektsanalysen är att ge användaren den information som krävs för att identifiera förbättringsmöjligheter och framgångsfaktorer i våra vårt arbete med säljprojekt. Den kunskap analysen ger används sedan för att skapa nya målsättningar och arbetssätt mot en ökad försäljning.

Säljprojektanalysen lanserades ut till alla våra kunder under hösten 2016, helt kostnadsfritt!


Vill du veta mer om Cirrus CRM?
Kontakta ossså berättar vi mer!