Demoplattform (Ej Kundinlogg)



Felaktiga uppgifter!
Kontakta oss på 0155-28 50 20
Misslyckad inloggning
Vi ser att du försöker logga in. Det finns två möjliga orsaker till att detta inte fungerar.
1/ Om du redan är kund till oss så beror detta på att du valt fel inloggningssida. Er CRM-ansvarig har länken till din inloggningssida.
2/ Om du vill logga in som gäst så är du på rätt sida men dina inloggningsuppgifter är felaktiga eller så har ditt testkonto upphört. Kontakta oss på CRM Portalen så hjälper vi dig, ring 0155-28 50 20 eller via e-post till din kontaktperson hos oss.

Följ oss på vår blogg.


 

10 jan 2018


Skrivet av
Frida Bredberg

Kategori
Sälj & Marknad

Uppnå ett högre ROI på ert CRM-köp

Hur kommer det sig att CRM-implementationer totalt misslyckas i vissa organisationer när det i andra organisationer är ett så pass viktigt system att man inte kan föreställa sig en dag utan det?



Några av de gemensamma nämnare vi ser hos bolag som uppnått ett högt ROI med sitt CRM är att kravställningen grundar sig i ett tydligt ”varför” och en väl genomtänkt målbild.

Många gånger består kravställningen inför ett kommande CRM-köp endast av en lång beskrivning över olika fält och funktioner utan en definierad målbild. Sådant man hört är ”bra att ha” följer gärna med in i kravställningen, detta trots att varje företag har unika förutsättningar. Bara för att ett system passat ett specifikt bolag innebär det inte automatiskt att det även kommer passa alla andra.

Att internt gå igenom och förankra varför varje punkt i kravställningen finns med är av största vikt för att lyckas. Exempelvis, vem/vilka ska funktionerna stödja? Hur kan kraven kopplas till kundnytta och ökad försäljning? Hur vill vi att systemet ska bidra till att utveckla och förbättra våra säljares prestationer?

Många företag sätter enbart fokus på att underlätta sina interna processer, vilket ofta är mycket viktigt, men kan leda till att slutkunden helt glöms bort under kravställningen. Diskutera hur ett CRM skulle kunna och kommer att påverka relationen med era kunder.

Hur skulle kundens upplevelse kring ert bolag och era anställda förändras om ni säkerställde att varje säljare kontaktar sina kunder X antal gånger per år? Skulle det minska risken att våra kunder ser sig om efter andra leverantörer?

Exempelvis;

Låt säga att en kund är i snitt värd 150 000 kronor per år i ert bolag. Om CRM-systemet kan hjälpa er att säkerställa att ni kontaktar minst EN kund X antal gånger varje år och därmed behåller kunden, täcker det då kostnaden för CRM-systemet?

Om ja, bra! Allt utöver som effektiviseras med hjälp av systemet kommer öka på ert ROI.
Om nej, vad mer behöver ni få med i er kravställning för att uppnå ett positivt ROI?

Diskutera frågeställningarna internt. Involvera alla användare och se till att alla förstår värdet ni kan få ut av lösningen och framförallt, vikten av deras insats.

Kanske blir de där minuterna för att sammanfatta varje möte i CRM-systemet extra värdefulla för säljaren när det innebär att kunderna är mindre benägna att lämna.


 

22 dec 2017


Skrivet av
Frida Bredberg

Kategori
Livet på kontoret

God jul & gott nytt år!

Vi vill passa på att tacka alla våra kunder för ett fantastiskt 2017 och önska en god jul och gott slut på året. Team Cirrus tar lite välförtjänt julvila men finns på plats i mellandagar och direkt efter nyår.

Nu ser vi fram emot att få starta nya året tillsammans med både ny personal och nya kunder som ska igång i Cirrus.

God jul och gott nytt år!
Vi ses 2018!



 

29 nov 2017


Skrivet av
Anders Widelius

Kategori
Sälj & Marknad

Inbjudan GDPR

CRM Portalen bjuder in till ett GDPR-webbinarium. Kostnadsfritt för Cirrus-kunder.

Den 25 maj 2018 träder EU:s nya dataskyddsförordning i kraft, GDPR. Lagen är den största lagändringen för hantering av personuppgifter sedan PuL och påverkar ALLA företag/organisationer. Detta är inte en ny variant av PuL utan ett helt nytt synsätt på hanteringen av personuppgifter. Lagen är gemensam för hela EU och har som syfte att stärka individers rätt till data som är kopplad till sig som person.

Den som inte följer den nya lagändringen eller inte kan påvisa att man har ett löpande arbete kring detta kan behöva stå inför stränga böter med upp till 4 % av koncernens globala omsättning eller 20 miljoner Euro.

 

 

I och med att denna lagändring påverkar oss alla så vill vi på CRM Portalen hjälpa er få bästa möjliga förutsättningar att förstå vad det här betyder för er verksamhet och ert användande av Cirrus.

Vid tre tillfällen kommer vårt dataskyddsombud/projektledare Daniel Martinsson att gå igenom vad GDPR innebär, vilka åtgärder CRM Portalen tar och vilken påverkan det kan komma att ha i ert företags dagliga arbete.

Följande datum finns tillgängliga för anmälan:

14 december 2017 kl 11:00  Klicka här för anmälan
23 januari 2018 kl. 11:00      Klicka här för anmälan
1 februari 2018 kl. 11:00      Klicka här för anmälan

Bra att veta:
Pris: För befintliga Cirruskunder: 0 kr/pers. För icke Cirruskunder kostar detta webbinarium 1 495 kr/pers + moms.
Begränsat antal platser. Först till kvarn gäller. Inloggningsuppgifter meddelas längre fram.
Passa på och anmäl dig till något av dessa tillfällen. Vi kommer inte att ha möjlighet att erbjuda fler kostnadsfria GDPR seminarium innan lagen träder i kraft.

Varmt välkommen med din anmälan!

Dina vänner på CRM Portalen




 


 

Ny samarbetspartner

Vi är glada att få välkomna IT-stöd Skaraborg AB som ny samarbetspartner!

IT-stöd kommer marknadsföra Cirrus CRM till sina kunder och utveckla integrationer till Cirrus från dem affärssystem IT-stöd levererar. Tillsammans kan vi erbjuda våra kunder ett kraftfullt CRM-verktyg fyllt med värdefull försäljningshistorik direkt från affärssystemet.

Startskottet på vårt samarbete var ett integrationsarbete där CRM Portalen och IT-stöd hjälpte vår gemensamma kund att integrera affärssystemet Winbas med Cirrus. Läs mer om arbetet på IT-stöds hemsida här

Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete och att få hjälpa ännu fler företag att effektivisera sitt säljarbete!






 

16 okt 2017


Skrivet av
Frida Bredberg

Kategori
Sälj & Marknad

Så får du ut mer av ditt CRM

Hur får man ut maximal nytta av sitt CRM egentligen?

Det är en fråga vi tycker alla företag borde ställa sig!
Vi har samlat några tips som återkommande dyker upp som viktiga nycklar i lyckade CRM-arbeten.
Tipsen kan du använda oavsett om du redan har ett CRM, funderar på att byta eller skaffa ditt första!

Klicka på bilden nedan för att ta del av materialet:


 

26 sep 2017


Skrivet av
Frida Bredberg

Kategori
Rekrytering

Vi söker en teknisk koordinator!

Är du en skicklig jonglör som gärna håller många bollar i luften? Ser du dig själv som beslutsam, strukturerad och tycker om att planera och organisera? Då är du en potentiell kandidat för rollen som teknisk koordinator hos oss på CRM Portalen! Här trivs du som kittlas av tanken att ha en viktig roll på ett snabbt växande företag. Har du dessutom erfarenhet av en organiserande roll med beslutsmandat och ett önskemål om att jobba i Nyköping, är detta en spännande möjlighet du borde ta vara på!

Ansökningarna gås igenom löpande! 

Klicka här eller på bilden nedan för att komma direkt till annonsen!

I denna rekrytering samarbetar vi med Academic Work, det innebär att alla ansökningar skickas in direkt via deras hemsida.


 

8 sep 2017


Skrivet av
Anders Widelius

Kategori
Sälj & Marknad
Tips i Cirrus

8 fallgropar!

 

Om du går och funderar på att skaffa ett CRM eller byta ut ert befintliga så vill jag rekommendera alla att läsa inlägget om ”8 fallgropar att undvika i samband med att man väljer ett CRM”. Artikeln är skriven av Patrik Nordqvist som driver sidan Försäljningschefen.se. Här kan du läsa inlägget (extern sida).

Alla företag har olika behov och mål med vad man vill uppnå med ett CRM. Därför finns mängder av olika alternativ på marknaden och inget CRM passar alla behov och kunder. Ta därför med dessa punkter när du ska välja både CRM-leverantör och CRM-system nästa gång. 

Till Patrik Nordkvists genomtänkta lista över ”8 fallgropar” vill jag gärna komplettera med ytterligare en punkt. Låt det inte bli tråkigt, fult och trist. Är det CRM system ni tittar på roligt och hur lockar det säljaren till att verkligen använda systemet? Dagens och morgondagens säljare nöjer sig inte med ett CRM som ser ut som Excel och som inte uppmuntrar säljaren i det vardagliga säljarbetet. Kanske faller detta in i andra punkten i Nordkvist 8-punktslista men tycker jag att frågan är så viktig att den är värd en egen punkt. Sedan är ju 9 mer än 8… :-)

 

 
 

22 jun 2017


Skrivet av
Frida Bredberg

Kategori
Livet på kontoret

Semestertider!



Äntligen är det snart dags för semestrar och ledighet!

Vi på CRM Portalen kommer trots semestertider finnas tillgängliga under hela sommaren för dig som är nyfiken på att veta mer om Cirrus. Kontakta oss här så hör vi av oss!
För dig som kund är allt som vanligt. Supporten når du direkt inne i Cirrus och övriga frågor välkomnas per mail eller telefon.

Vi önskar alla en underbar ledighet och en härlig sommar!

 

15 jun 2017


Skrivet av
Frida Bredberg

Kategori
Livet på kontoret

Tack Göteborg!

I år höll vi vår årliga konferens på västkusten och på vårt kontor i Göteborg! 

Fullspäckat schema hela helgen. Fredagen ägnades åt konferens med kreativa övningar tillsammans på kontoret. Nya spännande arbetssätt och målsättningar togs fram som en del i vår resa att vidareutveckla CRM Portalen. Kvällen avslutades med middag och bowling i sann tävlingsanda som alltid!

Lördag förmiddag spenderade vi ute till havs och njöt av västkustens finaste miljöer. Vi hoppade på en ribbåt ute i Långedrag som tog oss iväg på sälsafari. 
Dagen bjöd på strålande väder och vi fick uppleva 100km/h till havs och se sälarna på nära håll. Självklart hann vi också med ett besök på Liseberg där vi fortsatte vår dag i höga hastigheter i form av karuseller.

Tack CRM Portalen för underbara dagar tillsammans ännu en gång!












 

GDPR

Den 25 maj 2018 kommer en ny EU-förordning att börja gälla och den kommer att påverka ert företag/organisation. Aldrig tidigare har det varit viktigare med god struktur i hanteringen av personuppgifter. Den nya förordningen kommer att ersätta PuL och kallas i dagligt tal för GDPR (General Data Protection Regulation). Dataskyddsförordningen på svenska. En gemensam lag för hela EU som ska stärka individens rätt till data kopplad till sig som person. Det är inte en ny variant av PuL utan ett helt nytt synsätt på hanteringen av personuppgifter. Eftersom det kommer att vara samma regler i hela EU blir det också enklare för alla leverantörer som har kunder spridda i många EU-länder.

Du har säkert redan sprungit på uttrycket i din organisation och ett flertal företag har kommit långt i sin anpassning för att uppfylla villkoren i EU-förordningen. Då har du också redan hört att det kan komma att dömas ut stränga straff till företag som inte uppfyller GDPR, upp till 4 % av koncernens globala omsättning eller 20 miljoner Euro!

Alla som på något sätt handskas med personuppgifter kommer att bli berörda. En personuppgift kan vara ett namn, en adress, en e-postadress eller ett mobiltelefonnummer. Som du inser så har ni den typen av information inom er organisation. Allt är inte helt klart men som det ser ut så spelar det ingen roll om informationen finns lagrad i ett affärssystem, på ett papper, i ett CRM eller hos någon av era partners/underleverantörer.

Bara för att det kommer en ny lag så behöver det inte nödvändigtvis innebära att man måste vända upp och ner på hela företaget MEN alla företag, organisationer, offentlig förvaltning och föreningar är skyldiga att följa lagen. Det finns därför inga genvägar och alla kommer att behöva agera och i vissa fall göra ganska stora förändringar i det sätt man handskas med personuppgifter

I de fall man har god struktur och en tydlig strategi i hur man handskas med personuppgifter så blir arbetet enklare. Cirrus CRM är ett bra exempel på hur man kan lagra personuppgifter på ett strukturerat sätt och där vi med hjälp av funktioner i Cirrus kan göra arbetet enklare. Om man däremot lagrar personuppgifter spritt i mängder av officedokument, andra diverse lokalt lagrade filer, utskrivna adressetiketter och anteckningsblock så kan det bli en stor utmaning att anpassa sig till den nya lagen. Man måste också ha koll på alla företag/leverantörer utanför din organisation som har tillgång till er organisations lagrade personuppgifter. Det kan till exempel vara underleverantörer som hjälper till att skicka ut epost, paket, trycka marknadsmaterial eller som utför andra typer av tjänster.

Vi på CRM Portalen kommer under hösten 2017 att erbjuda ett antal tillfällen till workshops. Pass där vi informerar om GDPR och där vi gemensamt går igenom saker som våra kunder behöver känna till vad gäller lagring av personuppgifter i ett CRM system. Vi återkommer med datum efter semesterperioden. Vi vill också informera om att vi under en tid arbetat med vårt eget GDPR-arbete. Vi håller på och implementerar vissa justeringar som gör så att Cirrus som CRM och vi som företag uppfyller GDPR-förordningen.

Till sist, aldrig tidigare har det varit viktigare med god struktur i hanteringen av personuppgifter. Vi berättar gärna mer om hur Cirrus CRM kan göra GDPR-anpassningar enklare. Klicka här för att ta kontakt med CRM Portalen.

 

Denna information och text syftar inte till, och gör inte anspråk på att ge någon total bild av kommande EU-förordning eller till att vara en officiell instruktion kring hur man ska förhålla sig till GDPR. Det är upp till varje organisation att själv skaffa sig denna kompetens och insikt. Läs gärna mer på Datainspektionens sida via denna länk.